16.3.11

Mina stackars, stackars ben...

Jo, så är det. Detta är en klagblogg! Och nu ska vi prata om mina stackars ben som tycker att jag springer lite för mkt. Jag har vid stötbelastning ont straxt under patella på insidan av vänsterbenet, och jag har vid ansträngning (flextion och extencion) jääääteont i höger vad. Jag tror att det är muskeln, någon inflammation kanske? Nåväl det har i alla fall lett till att jag har haft svårt att springa de senaste dagarna, när jag tvingat mig ut så har jag sprungit på tå hahhahha! Det måste det ju bli ändring på! Så jag tänker börja om från början. Jag springer varannan dag, tillsammans med min söta bror, och nu ska vi "springa" efter ett löparprogram från IFORM:
Träningsprogram: spring-5-km. Det är ett program riktat till nybörjare, och det borde ju funka om min stackars vad är en rookie, eller vad tror ni?

De har även ett suveränt program för nybörjare, som jag tycker att mina löparsugna vänner skall testa! Eller gör mig sällskap på 5 km-programmet!

Nu, alltså ser min träning ut så här:
(dagar är löpträningsprogramet från IFORM, passen är från försvarstjänstens träningsbok)

Dag 1/ pass 1, Onsdagen den 16:e mars: 

5 min rask gång
1 min jogging
5 min rask gång
1 min jogging
3 min rask gång
--> STRETCHNING!


På torsdag jobbar jag....


Dag 2/pass 2, Fredag 18/3:



5 min rask gång
1 min jogging
5 min rask gång
1 min jogging
3 min rask gång
--> STRETCHNING!
3x12 Marklyft
3x10 Dips
3x20 Backups
3xmax pushups
3x10 Diagonallyft liggande på goll

Pass 3, Lördag 19/3:
45-60 min aktivitet med mindre stötbelastning (jag tänker simma!)

Dag 3/pass 4, Söndag 20/3:
5 min rask gång
2 min jogging
4 min rask gång
1 min jogging
2 min rask gång
--> STRETCHNING!

3x15 knäböj
3x15 Step ups
3x12 Bäckenlyft
3x 20 Tåhävningar
3x20 Situps
2x 1min Plankan framåt på golv
2x1 min Plankan sidan på golv.

Så, vad tror ni? Jag tänker att Jag ska köra enligt böckerna i exakt två veckor och sen får jag se hur det känns. Om vaden inte ger mig problem och jag blir bättre på de svåra styrkeövningarna (pushups och plankan från sidan är inte riktigt min starka sida :P) så trappar jag upp både styrka och kondition. Äsch, vi får se.. Det löser sig!

Det har jag nämligen kommit fram till, att ju mer beröm jag ger mig själv detsto lättare går det. Om jag ger mig ut och springer och det inte blir mitt bästa så är det bättre i det långa loppet att jag faktiskt ger mig själv beröm för att jag tog mig ut istället för att tänka/säga elaka saker om vilken fet och oduglig kossa jag är som inte ens klarar av att röra på fläsket ordentligt. Bort med alla negativa tankar mina vänner, bit ihop, var  förbannade, ta smärtan och ge er själva jäkligt mycket beröm för att ni kämpar på!

2 kommentarer:

  1. Vad du är duktig, ja! Och ja tänk lite snälla tankar om dig själv, för annars vill jag faktiskt inte ens fantisera om vad du tänker om oss andra vanliga,.

    Ta det försiktigt med vaden, om den redan är lite uttröttad/inflammerad så kanske det kan bli problem även om du börjar om - låter bra att du känner efter!

    Och sist men inte minst, fantastiska du, glöm inte att fylla på med sådant kroppen behöver för att bygga nya muskler och kondition! Proteiner och kolhydrater, right? Och fett för att hålla förbränningen igång.

    Pyss o lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag ställer aldrig högre krav på någon än vad jag har på mig själv. Så no worries!

    Jo, precis så tänker jag också.. Det här träningsprogrammet är frustrerande kort, men jag tror att det är bäst så. Jag tänker inte förstöra det här!

    I do! Inte så mkt kolhydrater iof, men väldigt mkt protein :)

    Puss pårej!

    SvaraRadera