13.4.11

Dear Diary part IV- Summary of TICU

Nu har jag varit på Traum Intensive Care Unit i 2½ dag... och det... är annorlunda (vilket är det fina sättet att säga knasigt på). För det första så verkar de aldrig ha sett en student förut, ännu mindre en vit student och minst av allt någon som inte pratar Tamil... Detta leder alltså till att jag inte får vara med i arbetet utan mest läser journaler (tack gode gud att det medicinska språket är engelska i detta land!), jag har inte deltagit i något nytt och spännande arbete och de gånger jag försökt visa framfötterna blir folk inte glada. Läkarna verkar tro att jag försöker sätta mig på dem och sjuksköterskorna skakar bara på huvudet på indiskt vis (det betyder allt möjligt!) och går.... Nåväl, jag har sett hur de sätter CVK och det är ju lite annorlunda än i Sverige: Ingreppet görs under lokalbedövning mha ledningskanyl (i Sverige under narkos mha esofagus ultraljud). Hygienen är ett skämt! Ok för att läkarna här går runt i skjorta, finskor, bootlegsjeans och läkarrock, men att placera kontanimerat material ovanpå det sterila...är inte det att gå för långt?

Läkemedelshanteringen är också någonting jag reagerat på; ingenting är märkt, det ligger omärkta sprutor lite här och var. Varje patient har en "blå back" bakom sängens huvudända där de förvarar sina toalettartiklar mm. Jag kikade igenom en sådan back efter att en patient åkt hem idag och hittade följande:
* 1 st lös kanyl, utan skydd
* 3 st insulinsprutor med nålar på, en utan skydd
* 1 st lös kanyl med skydd
* 1 st ampull Tradolan
+ massa lösa piller, ett tjog rakblad och lite nycklar!!
Men alltså! tre använda sprutor, en massa kontanimerat materiel som bara ligger där och som inte tas omhand av personalen! Jag fattar inte!
Låt gå för att de återanvänder vissa saker, men det här är ju löjligt! Tradolanet är också ganska roligt, i Sverige är det åtråvärt för dess narkotiska egenskaper och det är alltså narkotikaklassificering med tillhörande narkotikajournal och bokföring. Här förvaras de ett tiotal i en plastmugg i en plastlåda under crashcarten, de ampuller som inte skräpar någon annan stans vill säga ;)

1 kommentar: