18.4.11

Dear Diary part VI

Mahabalipuram/Mamallampuram! Ojojoj vad vi har sett mycket spännande! Vi lämnade Chennai på tordsagskvällen och åkte iväg till Mahabalipuram. Väl där checkade vi in på vad vi trodde var ett mysigt litet bohemiskt ställe. Istället var det ett insektsbebott skithål som totalt blåste oss! ACn vi betalade 300 extra INR/ natt för funkade inte, till frukost fick vi bara äta kontinetalt eftersom det inte skulle löna sig att laga indisk mat till bara två gäster...

Nåväl, det var det positiva jag skulle skriva om. Vi åkte dit eg. bara för att sola och bada, vi var ganska trötta efter den första praktikveckan. Så sagt och gjort. Vi hyrde solstol på ett närliggande hotell och bodde i solen hela dagarna. Underbart! Efter lunch sådär gjorde vi stan, shoppade osv. Shoppingen var fantastisk, även om vi säkert blev totalt blåsta som de utlänningar vi är. Men det hör tydligen till. För att besöka strandtemplet exempelvis så har regeringen bestämt att turister skall betala 250 INR (ca 45 SEK), indier betalar ungefär 50 INR... Alltså: Hela Tamil Nadu verkar livnära sig på att blåsa turister!

Duscharna... Oh! I Indien duschar man på ett speciell sätt... Man har en 50 litershink och ett 10 litersmått och så försöker man att få till en lagom temperatur i den stora hinken, skopar upp med litermåttet och häller det över sig... Vet ni vad de hade på hotell Sea Breaze? Jo RIKTIGA duschar! Bara duscharna själva var värda pengarna! Jag har aldrig känt mig så ren i hela mitt liv som när jag den sista dagen tog en riktig långdusch, skrubba ansiktet, tvättade håret och körde in en hårinpackning, rakade benen... a du vet... Fantastiskt!

Vi solade, åt, shoppade, åt, shoppade och sov i flera dar tills vi träffade Moto! Moto är en snubbe som jobbar på det hotell där vi helst åt. Maten där var toppen, vi såg hur de hackade grönsakerna efter att vi beställt maten. Pinfärskt och underbart trevlig personal! Att matplacet låg på ett hustak med utsikt och julgransbelysning gjorde ju inte saken sämre:P

Juste,.. Moto. Det började med att Moto erbjöd sig att följa med oss och köpa en saree, detta för att vi inte ville bli lurade och vi faktiskt inte visste hur man köper en saree (turns out att man måste skräddarsy den. men nu är det gjort. Jag äger en lyxsaree!). Det slutade med att han prutade åt oss i alla affärer och vi började umgås lite. Det mest fantastiska äventyr tog plats när vi och Ren, en turist från London vi hittade på vägen fick följa med honom till hans hemby. OMG! Det fanns människor i den byn som aldrig tidigare sett en vit människa. Ett litet barn blev tom skrämt av oss! Vi åkte dit för att dricka Toddi, vilket är en ölliknande kreation direkt ur en kokosnöt som växer i Todditrädet. Vi fick se hur de renade Toddin, se chasewträd (jag hade ingen aning om att det var en trädfrukt, hade ni?) Vattenmelonfält, Jordnötsåkrar och Limeträd. Efter att ha promenerat runt i byn som bestod av hyddor av palmblad kom vi så till Todditräden.

För att skörda Toddi krävs det att en stark och modig man klättrar upp för den cirkus 50 meter höga palmen, gör ett hål i nöten och dränerar den på vätska. Denna vätska är Toddin. Att kasta ner nötterna är en urusel idé. Folk dör och det blir mindre Toddi nästa år. Vi såg alltså när snubben klättrade upp för palmerna vig som en apa, skördade toddi och serverade oss i palmblad! Fantastiskt häftigt. Toddin smakade som en blandning mellan öl och lemonade. Suverän törstsläckare och en rolig upplevelse men ingenting jag skulle vilja dricka ofta. (kan det vara för att jag inte gillar öl?). Nåväl, alla var glada, alla var roliga, alla var snälla och jag fick smaka världens godaste chili som jag tänker försöka mig på hemma sen.

(Att Toddi är olagligt fick vi veta först på vägen hem...)

2 kommentarer:

  1. Jag visste =). Dessutom är det typ ett stort träd som liksom dyker ner i marken och upp igen som ett nytt träd. eller något liknande, dom sitter iaf ihop =). Coola grejer! Utflykten alltså!

    SvaraRadera
  2. Haha.. vilka upplevelser du får göra gummz!!
    Hur härligt som helst å läsa!! =D

    SvaraRadera